ENSINO DE MATEMÁTICA ANTIRRACISTA E INTERCULTURAL: Uma análise da formação inicial docente no IFBA

Authors

  • Elaine Santos Dias UFSB
  • Flaviane Ribeiro Nascimento Professora Mestra em História do IFBA-campus Eunápolis, vinculada ao Programa de Pós-Graduação Lato Sensu de Especialização em Cultura, Educação e Linguagens do IFBA- Campus Eunápolis

Keywords:

Educação Intercultural e Antirracista., Licenciatura em Matemática, Formação inicial de Professores(as

Abstract

The objective of this work is to analyze the curriculum of the mathematics degree courses offered by the Instituto Federal de Educação da Bahia (IFBA) on the Camaçari and Valença campus with a view to implementing the national curricular guidelines for the education of ethnic-racial relations, in the light of the theories intercultural and ethnomathematics education. To this end, the respective Pedagogical Course Projects (PPCs) of the courses cited were analyzed. The analysis revealed advances and contradictions in the PPC of the courses with regard to the approach of the analyzed theme and, thus, pointed out ways for an effective implementation of the education of ethnic-racial relations.

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Published

2024-11-26

How to Cite

SANTOS DIAS, .; RIBEIRO NASCIMENTO, . . ENSINO DE MATEMÁTICA ANTIRRACISTA E INTERCULTURAL: Uma análise da formação inicial docente no IFBA. Revista PINDORAMA, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 72–96, 2024. Disponível em: https://publicacoes.ifba.edu.br/Pindorama/article/view/1016. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação, Cultura e Linguagens