Unplugged Computing as a methodological proposal for teaching and learning Computational Thinking in High School

Authors

  • Victor Dias da Silva Instituto Federal da Bahia
  • Victoria Souza Cal Blanco Instituto Federal da Bahia
  • Vagner Simões Santos Centro Universitário de Camaçari - Unifamec / Professor de ensino superior

Keywords:

Computational Thinking, BNCC, High school, Unplugged Computing, Teacher training

Abstract

The development of Computational Thinking (CP) is among the didactic-pedagogical objectives in the National Common Curricular Base (BNCC). Its approach originates in several techniques of Computer Science, bringing innovation to the way of teaching in schools in several countries around the world. In Brazil, the BNCC already contemplates the CP, however, in practice, there is a deficit in teacher training, in addition to the lack of adequate infrastructure to achieve the objectives proposed in the BNCC, since, sometimes, there are no computing devices, internet and, in some cases, even electricity in the teaching units. The objective of this article is to propose a learning workshop through Unplugged Computing (CD) using the methodology of Computational Thinking (PC) to teachers of schools in the state network. Thus, this work presents a didactic-pedagogical proposal with practical workshops aimed at teachers, thus enabling the development of competences in the application of CT, through CD, in public education without the need for electronic resources.

References

AGÊNCIA NACIONAL DE TELECOMUNICAÇÕES. Painel de dados. Conectividade. Disponível em:

https://informacoes.anatel.gov.br/paineis/infraestrutura/conectividade-nas-escolas. Acesso em: 15 jan. 2023.

BBC. Introdução ao pensamento computacional. Bitesize. [2018]. Disponível em: https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zp92mp3/revision/1. Acesso em: 22 dez. 2022.

BELL, T.; WITTEN, I. H.; FELLOWS, M. Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Tradução e coordenação Luciano Porto Barreto. [S. l.]: Computer Science Unplugged, 2011. E-book. Disponível em: https://classic.csunplugged.org/documents/books/portuguese/CSUnpluggedTeachers-portuguese-brazil-feb-2011.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.

BRACKMANN, C. P. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. In: Repositório Digital, UFRGS, 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/172208. Acesso em: 12 nov. 2022.

BRASIL. Lei n.º 9394 de 20, de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer do Conselho Nacional de Educação da Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2022a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 22 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Brasília, DF: MEC, 2022b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=235511-pceb002-22&category_slug=fevereiro-2022-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 out. 2022.

CRUZ, M. E. K.; MARQUES, S. G.; OLIVEIRA, W. Desenvolvimento e avaliação de material didático desplugado para o ensino de computação na educação básica. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 29, p. 160-187, 2021. Disponível em https://sol.sbc.org.br/journals/index.php/rbie/article/view/2993/2099. Acesso em: 21 dez. 2022.

CARMO, M. V. F. do C.; REZENDE, M. P.; BRITO, E. P. P. E. Base Nacional Curricular Comum e o sujeito que se pretende formar. Revista Pindorama, Eunápolis (BA), v. 12, n. 1, p. 9-20, jan./jun. 2021. Disponível em: https://publicacoes.ifba.edu.br/Pindorama/article/view/933/554. Acesso em: 13 jan. 2023.

FACULDADE VERDE NORTE. Apostila de Fundamentos de sistemas de informações. Mata Verde-MG: FAVENORTE, [2011]. Disponível em: https://docs.favenorte.edu.br/files/biblioteca/publicacoes-online/Apostila-Fundamentos-Sistema-de-Informacao.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.

FURBER, S. Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. London, England: The Royal Society, 2012.

HUANG, W.; LOOI, C. K. A critical review of literature on “unplugged” pedagogies in K12 computer science and computational thinking education. Computer Science Education, [s. l.], v. 31, n. 1, p. 1- 29, 2020. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08993408.2020.1789411. Acesso em: 11 jan. 2023.

KRAMER, J. Is abstraction the key to computing? Communications of the ACM, [s. l.], v. 50, n. 4, p. 36-42, 2007. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/1232743.1232745. Acesso em: 21 jan. 2023.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

MARQUES, S.; CRUZ, M. K.; SCHULZ, F. Formação continuada de licenciados em computação para trabalho com computação na escola. In: VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019), Anais [...], [s. l.], v. 8, n. 1, p. 31, 2019. DOI: 10.5753/cbie.wcbie.2019.31. Disponível em: http://ojs.sector3.com.br/index.php/wcbie/article/view/8944/6493. Acesso em: 12 dez. 2022.

MARTINELLI, A. C. Cultura digital, mundo digital e pensamento computacional: uma abordagem de ensino por meio de atividades desplugadas nas séries iniciais do ensino fundamental. 2020. Dissertação (Mestrado em Tecnologias Educacionais em Rede) – Universidade de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/21247?show=full. Acesso em: 21 jan. 2023.

MCMASTER, K.; RAGUE, B.; ANDERSON, N. Integrating Mathematical Thinking, Abstract Thinking, and Computational Thinking. 40th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, [s. l.], Octuber, 2010. Disponível em https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/5673139. Acesso em: 21 dez. 2022.

MORAES, M. Informática educativa no Brasil: uma história vivida, algumas lições aprendidas. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, n. 1, 1997. Disponível em http://ojs.sector3.com.br/index.php/rbie/article/download/2320/2082. Acesso em: 27 dez. 2022.

OLIVEIRA, W.; CAMBRAIA, A. C.; HINTERHOLZ, L. T. Pensamento computacional por meio da computação desplugada: desafios e possibilidades. In: Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, SBC, p. 468-477, [2021]. Disponível em https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/15938/15779. Acesso em: 21 jan. 2023.

PESCADOR, C. M. Tecnologias digitais e ações de aprendizagem dos nativos digitais. In: V Congresso Internacional de Filosofia e Educação, Caxias do Sul, maio de 2010. Disponível em: https://www.ucs.br/ucs/tplcinfe/eventos/cinfe/artigos/artigos/arquivos/eixo_tematico7/TECNOLOGIAS%20DIGITAIS%20E%20ACOES%20DE%20APRENDIZAGEM%20DOS%20NATIVOS%20DIGITAIS.pdf. Acesso em: 21 dez. 2022.

SANTOS, W. O. dos et al. Computação desplugada: um mapeamento sistemático da literatura nacional. RENOTE, [s. l.], v. 16, n. 2, 2018. Disponível em https://www.seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/89241/51486. Acesso em: 11 dez. 2022.

SCHULZ, J. M.; SCHMACHTENBERG, R. F. Construindo o pensamento computacional: experiência com o desenvolvimento e aplicação de materiais didáticos desplugados. In: Seminário Institucional do PIBID/UNISC; VI Seminário Nacional da Infância e Educação, online, [2017]. Disponível em https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/pibid_unisc/article/download/17788/4646. Acesso em: 23 dez. 2022.

TONBULOGLU, B.; TONBULOGLU, I. The Effect of Unplugged Coding Activities on Computational Thinking Skills of Middle School Students. Informatics in Education, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 403-426, 2019. Disponível em: https://infedu.vu.lt/journal/INFEDU/article/20/info. Acesso em: 20 dez. 2022.

VIEIRA, A.; PASSOS, O.; BARRETO, R. Um relato de experiência do uso da técnica computação desplugada. In: Anais do XXI WEI, p. 671-680, [2013]. Disponível em https://silo.tips/download/um-relato-de-experiencia-do-uso-da-tecnica-computaao-desplugada. Acesso em: 14 dez. 2022.

WING, J. Computational thinking. Communications of the ACM, [s, l.], v. 49, n. 3, p. 33-35, 2006. Disponível em https://dl.acm.org/doi/fullHtml/10.1145/1118178.1118215. Acesso em: 1 dez. 2022.

Published

2024-11-26

How to Cite

DIAS DA SILVA, . .; CAL BLANCO, . S.; SIMÕES SANTOS, . Unplugged Computing as a methodological proposal for teaching and learning Computational Thinking in High School. Revista PINDORAMA, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 07–30, 2024. Disponível em: https://publicacoes.ifba.edu.br/Pindorama/article/view/1031. Acesso em: 19 apr. 2025.