Theoretical-conceptual perspectives of reading concepts

Focus on extraction, atribution and interlocution processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55847/enlaces.v4i.1007

Keywords:

Reading, Perspective, Interlocution, Interaction

Abstract

Reading is a very important requirement in one’s life. Its practice corresponds to knowledge acquired and implemented, partly in the school context, especially when it comes to the teaching and learning process, because they reveal a traditional approach which lead to the formation of passive readers. Considering this premise, we engaged in a theoretical-conceptual discussion linked to three reading conceptions, namely text perspective, reader's perspective, and author-text-reader's perspective. We seek to highlight these reading concepts and their theoretical implications for Portuguese language teaching. The work is carried out from the theoretical postulates defined within Applied Linguistics, in which we conceive the development of language from a socio-historical and ideological perspective, supported, above all, by the theory of Bakhtin and his followers: Fuza, Ohuschi e Menegassi (2011; 2020), Fuza e Menegassi (2017), Menegassi e Angelo (2010), Solé (1998), Leffa (1999) e Geraldi (1997). Therefore, we have conducted a bibliographic study, characterized for a qualitative, descriptive, and interpretive analysis, anchored in academic discussions on the topic. The results indicate that the conceptions of reading have changed over the years, going from extraction to attribution then to interlocution, that is, from the text and the reader to the interactive representation between text, reader, and author. We also understand that the roots of a traditional way of reading do not take into account the reader's experiences and knowledge; on the other hand, through the exercise of a critical and reflective reading, the reader constitutes a live and dialogic movement.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2003.

BRASIL, SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. DF: Brasília, 2018.

COLOMER, T.; CAMPS, A. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed. 2002.

DELL’ISOLA, R. L. P. A interação sujeito-linguagem em leitura. In: MAGALHÃES, I. (Org.). As múltiplas faces da linguagem. Brasília, DF: UNB, 1996. p. 69-75.

FUZA, A. F.; OHUSCHI, M. C. G.; MENEGASSI, R. J. Concepções de linguagem e de leitura no ensino de língua materna. In: FUZA, A. F.; OHUSCHI, M. C. G.; MENEGASSI, R. J. (Orgs.). Interação e escrita no ensino de língua. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020, p. 11-32.

FUZA, A. F.; OHUSCHI, M. C. G.; MENEGASSI, R. J. Concepções de linguagem e de leitura no ensino de língua materna. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14. n. 2, p. 479-501, jul./dez. 2011.

FUZA, A. F.; MENEGASSI, R. J. Ordenação e sequenciação de perguntas na leitura do gênero discursivo panfleto institucional. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 6, n. 1. p. 259-286, jan./jun. 2017.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Pontes, 1997.

HOPPE, M. C.; COSTA-HUBES, T. da C. Concepções de leitura na educação básica e sua relação com a Prova Brasil. In: XI Jornada do HISTEDBR, Cascavel. Anais… Cascavel, PR, 2014.

KOCK, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender os sentidos do texto. 3 ed. São Paulo: Contexto, 2011.

KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. 16 ed. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2016.

LEFFA, V. J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra DC Luzzatto, 1996.

LEFFA, V. J. Perspectivas no estudo da leitura: Texto, leitor e interação social. In: LEFFA, V. J.; PEREIRA, A. E. (Orgs.). O ensino da leitura e produção textual: Alternativas de renovação. Pelotas, RS: Educat, 1999. p. 13-37.

MARCUSCHI, L. A. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONÍSIO, A. P.; BEZERRA, M. A. (Orgs). O livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001, p. 46-59.

MENEGASSI, R. J.; ANGELO, C. M. P. Conceitos de leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.). Leitura e ensino. 2 ed. Maringá: Eduem, 2010, p. 15-40.

MOITA LOPES, L. P. Oficina de Linguística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

SANTOS, M. das G. A. Ordenação e Sequenciação de Perguntas de Leitura para o gênero discursivo crônica no 9º ano do Ensino Fundamental, 2019. 200 f, Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, TO, 2019.

SOLÉ, I. Estratégias de Leitura. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 1998.

STRIQUER, M. S, D. O livro didático e as concepções e as práticas que constituem o ensino da leitura. Revista de Letras da Universidade do Estado do Pará, n. 11, p. 156-170, out./dez., 2017.

Published

2023-12-29

How to Cite

SOUSA, . F. de. Theoretical-conceptual perspectives of reading concepts: Focus on extraction, atribution and interlocution processes. Enlaces, Salvador, v. 4, p. e023006, 2023. DOI: 10.55847/enlaces.v4i.1007. Disponível em: https://publicacoes.ifba.edu.br/enlaces/article/view/1007. Acesso em: 17 may. 2024.