Connecting word and reality
"Ideal water" as social and environmental mobilization in the verses of Pedro Casaldáliga
DOI:
https://doi.org/10.55847/enlaces.v4i.1082Keywords:
Pedro Casaldáliga, Engaged poetry, Anthropocene, ColonialityAbstract
Pedro Casaldáliga's poetry is studied in the literary field, especially in engaged and social poetry. The poem "Ideal Water" stands out, with its dense narrative, symbolism, and reflections on the importance of water for humans and the environment. The analysis reveals aesthetic, historical, social, and environmental aspects. A critical approach highlights layers of meaning, connecting to contemporary studies like the Anthropocene and Coloniality. It also allows for immersion into the poem's complexity, revealing its relationship with society and nature. Thus, this article aims to expand the studies on Pedro Casaldáliga's poetry, highlighting its artistic, social, environmental relevance, and its mobilizing power in the face of urgent challenges.
References
BOGALHEIRO, M. Geoconstrutivismo e Antropoceno: da terraformação ao imaginário político da planetariedade. In: TORRES, S. et alii. Literatura e arte no antropoceno [livro eletrônico]: conceitos e representações. Rio de Janeiro: Makunaima, 2021, p. 18 – 35.
BOSI, A. História concisa da literatura brasileira. 54. ed. São Paulo: Cultrix, 2022.
CASTAGNINO, R. A expressão e os acentos da intenção. In: CASTAGNINO, Raul. Análise literária. São Paulo: Ed. Mestre Jou, 1971.
CASALDÁLIGA, P., 1928-2020. Palavra ungida = Palabra ungida / Pedro Casaldáliga; tradução/traducción Eric Nepomuceno; ilustrações/dibujos Cerezo Barredo. - 1. ed. -- Cuiabá, MT: Entrelinhas Editora, 2022. -- (Pedro Casaldáliga In memoriam; 1).
DUBOIS, J. et alii. Dicionário de Linguística. São Paulo: Editora Cultrix, 2006.
FAUSTINO, M. Poética: diálogos de oficina. In: FAUSTINO, Mário. Poesia - experiência. São Paulo: Perspectiva, 1977.
GOLDSTEIN, N. S.. Versos, sons, ritmos. 8. ed. São Paulo: Ática, 1994.
HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
MARRAS, S. et alii. A herança do dualismo modernista natureza/sociedade. In: MARRAS, S. et alii .O Antropoceno - sobre os modos de compor os mundos. organização Stelio Marras, Renzo Taddei Ebook - Belo Horizonte [MG]: Fino Traço, 2022. p. 243 – 269.
MEMMI, A. Retrato do colonizado precedido de Retrato do colonizador. Trad. Marcelo Jacques de Moraes. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1977.
MIGNOLO, W. Histórias locais – projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2020.
MOISÉS, M. A criação literária: poesia e prosa. São Paulo: Cultrix, 2012.
MURARI, L. Precariedade e Antropoceno: a crise ecológica não é um filme de ficção científica. In: TORRES, Sônia. et alii. Literatura e arte no antropoceno [livro eletrônico]: conceitos e representações. Rio de Janeiro: Makunaima, 2021, p. 81 – 93.
SILVA, F. S. e. Cosmopolítica e Antropoceno: o risco de gaia. In: TORRES, Sônia. et alii. Literatura e arte no antropoceno [livro eletrônico]: conceitos e representações. Rio de Janeiro: Makunaima, 2021, p. 200 – 217.
TAVARES, A. H. Um bispo contra todas as cercas: a vida e as causas de Pedro Casaldáliga. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022.
VALÉRIO, M. E. Entre a cruz e a foice: Dom Pedro Casaldáliga e a Significação Religiosa no Araguaia. Jundiaí: Paco Editorial, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cristiano Mendes Majewski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
-
Autores mantêm os direitos autorais e concedem ao periódico o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a License Creative Commons Attribution do tipo Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial no periódico e não permite alterá-los de nenhuma forma ou utilizá-los para fins comerciais;
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.