THE RE-SIGNIFICATION OF BRAZILIAN POPULAR MUSIC: THE RELATIONS OF LITERARY-MUSICAL DISCOURSE AS A CONSTITUTIVE DISCOURSE
As relações do discurso literomusical como discurso constituinte
DOI:
https://doi.org/10.55847/enlaces.v4i.974Keywords:
Constituent discourse, Musical literary, Brazilian Popular MusicAbstract
This paper aims to investigate the Brazilian literomusical production as a constitutive discourse from the resignification of Brazilian Popular Music, in view of the contemporary dramatic-musical discourse. It uses the theoretical discussions of studies by Costa (2001; 2012), Charaudeau (2013; 2018), Maingueneau (1995, 2000, 2012, 2018), Menezes (2005), Gonçalves (2014) and Orlandi (1987; 2009) regarding the constitutive discourse and about Brazilian Popular Music. With this, we seek to present the literomusical discourse as constitutive discourse; to identify the dramatic-musical discourse as a category; and to describe a brief scenario about the old and new MPB. In synthesis, we propose to reflect about the notions of these discourses based on the re-signification of Brazilian popular music, in view of the new MPB. We can identify that the Brazilian musical discourse is heterogeneous, with a mixture of genres, rhythms, positions and influences from foreign movements. The national identity is structured from the plurality of factors present in society, this identity, therefore, symbol of the Brazilian literomusical discourse is constituted in society as constitutive discourse. Thus, the constitutive discourse is the one that is built in society and starts to circulate as a standard discourse of a particular institution, configuring the identity of a group.
References
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral. Tradução de Maria da Glória Novak e Luiza Neri. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1976.
CARVALHO, Angela Materno de. Commedia dell’ arte. In: NUNEZ, Carlinda Fragale Pate. O teatro através da história. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 1994. p. 49-67.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. Tradução Angela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2013.
CHARAUDEAU, Patrick. MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de análise do discurso. Tradução Fabiana Komesu. São Paulo: Contexto, 2018.
COSTA, Nelson Barros da. Música popular, linguagem e sociedade: analisando o discurso literomusical brasileiro. Curitiba: Editora Appris, 2012.
COSTA, Nelson. A produção literomusical brasileiro. 2001. 230.p. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem). – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.
GONÇALVES, Suzana Maria Dias. Nova MBP no centro do mapa das mediações: a totalidade de um processo de interação comunicacional, cultural e político. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal do Pernambuco, Recife, 2014.
MAINGUENEAU, Dominique . Clareza do texto, discursos constituintes e quadro hermenêutica. Revista de Letras. v. 8 - n. 1 - p. 11-19 - jan./jun. 2012.
MAINGUENEAU, Dominique .; COSTA, Nelson. Barros da. Analisando discursos constituintes. Revista do GELNE, v. 2, n. 1/2, p. 1-12, 22 fev. 2016.
MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
MAINGUENEAU, Dominique e COSSUTTA, Frédéric. (1995). “L'analyse des discours constituants” in MAINGUENEAU et al. Langages (Les analyses du discours en France), 117, p. 112-125.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso literário. São Paulo: Contexto, 2006.
MENEZES, Washington Mota. As máscaras enunciativas do discurso dramático- musical. 2005. 124 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Ceara, Fortaleza, 2005.
NASCIMENTO, Jarbas Vargas. GUGONI, Marcel Fernandes. A autoconstituição do discurso filosófico sobre a verdade em tempos de pós-verdade. In: NASCIMENTO, Jarbas Vargas. GUGONI, Marcel Fernandes (org.). Discurso e cultura. São Paulo: Bluncher, 2019. p. 16-41.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios & procedimentos. Campinas: Pontes, 2009.
ORLANDI, Eni Pulcinelli (org.). Palavra, fé, poder. Campinas, SP: Pontes, 1987.
SILVA, Luciene Helena da. A análise do discurso literomusical brasileiro como procedimento para o ensino de leitura. In: GRUPO DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS DO NORDESTE, 2014, Natal. Anais... Natal: UFRN, 2014, p. 1-11.
UBERSFELD, Anne. O discurso teatral. In: UBERSFELD, Anne. Para ler o teatro. Tradução José Simões. São Paulo: Perspectiva, 2005. p. 157-187.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Flávia Nicaele Sousa Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
-
Autores mantêm os direitos autorais e concedem ao periódico o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a License Creative Commons Attribution do tipo Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial no periódico e não permite alterá-los de nenhuma forma ou utilizá-los para fins comerciais;
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.