Novos saberes no ensino em Administração

uma sugestão de prática pedagógica decolonial para a educação profissional e tecnológica (EPT)

Authors

  • Marcos Sales Bezerra Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (CE/PPGE/UFES)
  • Dério José Faustino Junior Instituto Federal do Espírito Santo/IFES

Keywords:

Administration, Pedagogical Practice, Ethnic-Racial

Abstract

This qualitative study explored the challenges of integrating Ethnic-Racial Diversity within the Management and Business curriculum in technical professional training in administration. To achieve this, documentary research was conducted to analyze how this theme is addressed in the training process. Following this, a didactic sequence was proposed that critically and decolonially examined the issue of structural racism. This led to the development of a didactic proposal known as the Decolonial Pedagogical Didactic Sequence (DPDS). The findings indicate that administration teachers often have limited theoretical engagement with the topic due to the institutionalized racism embedded in the initial training curriculum. The proposed DPDS aims to equip teachers with critical racial literacy, enabling them to access emancipatory readings typically excluded from the administration course curriculum due to theoretical epistemicide. Furthermore, it seeks to help students understand the challenges faced by various racial groups within and beyond the workplace. This study contributes to fostering a more humanistic approach to administration and encourages the reevaluation of pedagogical practices to align with anti-racist efforts.

Author Biographies

Marcos Sales Bezerra, Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (CE/PPGE/UFES)

Doutorando em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo. Mestre em Administração, Universidade Federal do Espírito Santo. Especialista em Gestão de Políticas Públicas com ênfase em Gênero e Raça, Universidade Federal de Ouro Preto. Especialista em Práticas Pedagógicas para  Educação Profissional Tecnológica, Instituto Federal do Espírito Santo. Aperfeiçoamento e Gestão da Cultura, Instituto Federal do Espírito Santo. Graduado em Administração, Faculdade de Ciências e Educação do Espírito Santo. Link do Lattes: http://lattes.cnpq.br/0556312454578603.

Dério José Faustino Junior, Instituto Federal do Espírito Santo/IFES

Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAdm) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) na linha de Organizações e Trabalho. Pós-Graduando em Educação para Relações Étnico-Raciais (ERER) - Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG - Campus Bambuí). Especialista em Gestão em Logística pela Faculdade Única; Especialista em Administração de Empresas pela Fundação de Assistência e Educação - FAESA; e Especialista em Gestão da Qualidade e Produtividade - FUCAPE Business School. Bacharel em Administração - Faculdade São Geraldo; e Bacharel em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda - Fundação de Assistência e Educação (FAESA). Atualmente é assistente em administração do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES). 

Published

2024-12-18